Jaarbeurs Utrecht

Rover bang voor forse prijsstijging reiziger vanaf volgend jaar

Reizigersvereniging Rover vreest dat de tarieven voor het openbaar vervoer vanaf volgend jaar fors omhoog gaan, terwijl de reizigers tegelijkertijd moeten rekenen op minder bussen, trams, treinen en metro’s. De inflatie en het stopzetten van de coronasteun aan OV-bedrijven door het Rijk per 1 januari gaan de prijzen flink doen opdrijven, denkt Rover.
Veel vervoerders verkeren in een onzekere situatie. Het is moeilijk te voorzien wanneer het aantal reizigers weer terug is op het niveau van voor de coronacrisis en de bedrijven weer voldoende inkomsten hebben om het zonder beschikbaarheidsvergoeding af kunnen. Tegelijkertijd ziet het er nu naar uit dat die steun aan het einde van het jaar ophoudt. Volgens Rover dreigen er door die onzekerheid veel bussen te sneuvelen omdat OV-bedrijven bij het maken van hun dienstregelingen het zekere voor het onzekere nemen. Eerder meldden provincies en vervoerregio’s dat het OV-aanbod weleens 20 tot 30 procent lager zou kunnen uitpakken vanaf 2023.

‘Negatieve spiraal’

De belangenbehartiger verwacht dat ook de inflatie per 1 januari wordt doorberekend in de tarieven. “Dit betekent fors meer betalen voor een flink slechter aanbod”, concludeert Rover-directeur Freek Bos. “Het wordt dan wel erg aantrekkelijk voor veel mensen om voortaan de auto te nemen. Dat betekent meer files, opgestopte steden, slechtere scores voor de klimaatambities én weer minder reizigers in het OV waardoor de sector in een negatieve spiraal terechtkomt.”

Rover pleit opnieuw voor een financieel vangnet voor het geval dat het OV zich niet zo snel herstelt of dat er weer nieuwe coronamaatregelen nodig blijken te zijn. Dat deed de reizigersorganisatie net als de vervoersbedrijven, de provincies en de vervoerregio’s vorige maand ook al na de bekendmaking van het besluit van het kabinet om de beschikbaarheidsvergoeding te verlengen tot het einde van dit jaar. Over eventuele verlenging in 2023 houdt het kabinet de kaken tot nu toe stijf op elkaar. Bos: “Het Rijk denkt dat er volgend jaar geen financiële steun nodig is. Als het gelijk blijkt te hebben, dan kost het ook niets om een vangnet te beloven.”

Redacteur: Yvonne Ton

Lees ook

Meer nieuws

Liveblog OV-Congres ’22: ‘Voor de woningbouwopgave is een hoogwaardig OV noodzakelijk’

Aangepaste dienstregelingen, personeelstekort, thuiswerken en de spits afvlakken. Allemaal onderwerpen die worden besproken bij het OV-Congres op dinsdag 21 juni. Hoogleraren, bestuurders en vervoerders komen spreken over de urgente vraagstukken omtrent de OV-sector en hoe zij uit de crisis zijn gekomen. Volg in dit liveblog de laatste ontwikkelingen.

Niels van Oort: ‘Sommige reizigers zijn we gewoon structureel kwijt’

Nu de coronamaatregelen opgeheven zijn lijkt het logisch dat de OV-sector weer functioneert als voor de crisis: dat de reizigersaantallen weer zijn zoals vanouds. De reizigers zijn alleen nog niet terug en het OV heeft het moeilijk. Komt die reiziger überhaupt wel terug of moet het openbaar vervoer zich aanpassen?

Inge Dirkx over het verdwijnen van de spits: “De reiziger bepaalt of het gaat lukken”

Inge Dirkx, concessiemanager bij HTM personenvervoer, is een van de sprekers op het OV-congres van 21 juni. Een van de belangrijke onderwerpen die ze wil aanstippen is het afvlakken van de spits. Dat kan namelijk veel geld besparen en daardoor krijgt de reiziger meer waar voor zijn geld. “Het wordt voor de maatschappij beter omdat… Lees verder ›