Inge Dirkx over het verdwijnen van de spits: “De reiziger bepaalt of het gaat lukken”

Inge Dirkx, concessiemanager bij HTM personenvervoer, is een van de sprekers op het OV-congres van 21 juni. Een van de belangrijke onderwerpen die ze wil aanstippen is het afvlakken van de spits. Dat kan namelijk veel geld besparen en daardoor krijgt de reiziger meer waar voor zijn geld. “Het wordt voor de maatschappij beter omdat we dan meer openbaar vervoer kunnen leveren gedurende de dag”, vertelt Dirkx.

Het centrale thema van het OV-congres van dinsdag 21 juni is: Hoe komt de reiziger terug het OV in? Inge Dirkx zal op het congres de ideeën van HTM, openbaar vervoerbedrijf van de Haagse regio, presenteren. OVPro sprak in aanloop van het congres met Dirkx over de ideeën van HTM.

“Tijdens corona reden wij minder tijdens de spits. De bezetting in het openbaar vervoer lag namelijk op 15% van de normale bezetting. De overheid financierde ons om zo normaal mogelijk te rijden. We hebben toen besloten om de spits af te vlakken en de dienstregeling meer te spreiden en de geluiden daarover waren positief. De reizigers vonden de hoge frequentie gespreid door de dag fijn, mede omdat ze daardoor veilig met het OV konden door bijvoorbeeld afstand te houden”, vertelt Inge Dirkx.

Is het afvlakken van de spits iets blijvends?

“Dat proberen we natuurlijk wel. Nu met het terugkeren van de reizigers is het lastig. Het is nog wel duidelijk dat de forenzen achterblijven van de doelgroepen die we hebben. Dat zijn voornamelijk de spitsreizigers. Die reizigers willen wij ook graag terug hebben in het OV, maar het liefst niet in de spits. Dat is een beetje het dilemma: eigenlijk moeten alle reizigers terug om het financiële plaatje in orde te maken, maar eigenlijk willen we ze buiten de spits om. Dat is heel lastig gebleken.”

“We zijn tijdens corona al bezig geweest om samen met de Metropoolregio Rotterdam en Den Haag afspraken te maken met onderwijsinstellingen en werkgevers. Zeker bij onderwijsinstellingen zijn ze welwillend om mee te denken, maar daar zitten ze ook allemaal met roosters en personele bezettingen waar ze afhankelijk van zijn. Dat moet ook allemaal passen binnen de dagbesteding. Dat maakt het wel erg lastig.”

Waarom is het spreiden van de dienstregeling zo belangrijk?

“Mensen waarderen het als ze gedurende de dag frequent gebruikt kunnen maken van bus en tram. Daarnaast is het financieel ook interessant. Een vlakke dienstregeling bespaart op de kosten omdat je op een gegeven moment minder voertuigen hoeft te gebruiken. De OV-sector is natuurlijk een kapitaal intensieve branche. Als je met minder trams en bussen uit de voeten kunt, dan hoef je minder te bestellen en dat bespaart echt forse bedragen. We zitten nu in de aanbesteding voor nieuwe trams en bussen. Durf je nu al minder voertuigen te bestellen dan je nodig zou hebben voor een dienstregeling met een drukke spits? Dat is echt een moeilijke keuze.”

“Of dat gaat lukken hangt af van de reiziger. Wat gaan zij doen? In het autoverkeer zie je bijvoorbeeld dat de filespitsen weer helemaal terug zijn. Gaan de reizigers ook in het openbaar vervoer weer in de spits reizen?”

Heeft dit ook te maken met het personeelstekort in het OV?

“Dat ligt vooral aan de krapte op de arbeidsmarkt. Twee jaar geleden toen corona begon moesten we een volwaardige dienstregeling blijven rijden ondanks het feit dat er in het begin maar 15% van de reizigers van voor corona in de trams en bussen zaten. Toen hebben we gekeken waar we kosten konden besparen. We kregen namelijk steun van de overheid, maar dat was niet voldoende. Toen hebben we gezegd: we gaan kijken of we het met minder personeel kunnen en daar is het onderwerp van het afvlakken van de spits.”

“Met het afvlakken van de spits rijd je niet alleen met minder bussen en trams, maar heb je ook minder personeel nodig. Dat heeft als gevolg gehad dat we tijdelijk gestopt waren met het werven van rijdend personeel. Daar loop je nu eigenlijk achter de feiten aan, aangezien je niet doorgegaan bent met werven en opleiden tijdens corona. Je hebt een pauzemoment gehad die je nu weer moet inhalen. Daarnaast hebben we ook best veel uitstroom omdat de gemiddelde leeftijd van het rijdend personeel hoog is en dus veel medewerkers met pensioen gaan.”

Is het dan wel erg als de reiziger niet meer volledig terugkeert naar het openbaar vervoer?

“Wat we voor corona al zagen is dat de stad dicht slibt. De bereikbaarheid van Den Haag staat behoorlijk onder druk door bijvoorbeeld autoverkeer. Als de reizigers niet volledig terugkomen heb je minder inkomsten en van die inkomsten wordt het openbaar vervoer betaald. Dan zijn we gedwongen de dienstregeling aan te passen. Dat is niet wat wij willen. Dan kom je namelijk terecht in een vicieuze cirkel. Dan ga je snijden in de de dienstregeling en krijg je nog minder reizigers. Dan is het einde zoek. Dat willen wij kosten wat kost voorkomen.”

Redacteur: Sander van Vliet, Redacteur OVPro

morenews

Liveblog OV-Congres ’22: ‘Voor de woningbouwopgave is een hoogwaardig OV noodzakelijk’

Aangepaste dienstregelingen, personeelstekort, thuiswerken en de spits afvlakken. Allemaal onderwerpen die worden besproken bij het OV-Congres op dinsdag 21 juni. Hoogleraren, bestuurders en vervoerders komen spreken over de urgente vraagstukken omtrent de OV-sector en hoe zij uit de crisis zijn gekomen. Volg in dit liveblog de laatste ontwikkelingen.

Niels van Oort: ‘Sommige reizigers zijn we gewoon structureel kwijt’

Nu de coronamaatregelen opgeheven zijn lijkt het logisch dat de OV-sector weer functioneert als voor de crisis: dat de reizigersaantallen weer zijn zoals vanouds. De reizigers zijn alleen nog niet terug en het OV heeft het moeilijk. Komt die reiziger überhaupt wel terug of moet het openbaar vervoer zich aanpassen?

Rover bang voor forse prijsstijging reiziger vanaf volgend jaar

Reizigersvereniging Rover vreest dat de tarieven voor het openbaar vervoer vanaf volgend jaar fors omhoog gaan, terwijl de reizigers tegelijkertijd moeten rekenen op minder bussen, trams, treinen en metro’s. De inflatie en het stopzetten van de coronasteun aan OV-bedrijven door het Rijk per 1 januari gaan de prijzen flink doen opdrijven, denkt Rover.