OV-sector wil langere coronasteun

Het is een enorme gok van de overheid om de coronasteun voor het OV niet te verlengen. Dat stelt een brede coalitie van OV-bedrijven in een brandbrief naar de politiek. Momenteel is het nog niet duidelijk of de coronasteun na 2022 voor het OV verlengd wordt. De verlenging daarvan is noodzakelijk voor OV-bedrijven om ook in 2023 de huidige dienstregeling overeind te houden, zo zegt de OV-sector

Als de steunregeling voor 2022 niet snel wordt verlengt, dan dreigt een grote afbraak van het OV, zegt Rolf Harbers namens de sector. De passagiersaantallen zullen ook in 2023 nog niet op het niveau zijn van 2019. Dat zorgt ervoor dat OV-bedrijven genoodzaakt zijn om 20 tot 30 procent af te schalen bovenop de 10 procent die door de corona crisis al verschraalt is.

De reizigersaantallen in het openbaar vervoeren nemen momenteel weer toe, maar zijn nog niet op het niveau van 2019. Dankzij de regeling hoeven de OV-bedrijven niet af te schalen en kunnen ze blijven rijden volgens de normale dienstregeling, om zo bijvoorbeeld de drukste momenten op een dag te ontlasten.

Daarnaast vragen de OV-bedrijven om zekerheid van de overheid aangezien ze nu moeten beginnen met bezuinigingen als de coronasteun niet verlengd wordt.

Motie voor verlengen coronasteun

In de Tweede Kamer heeft de oproep al gehoor gehad. PvdA-Kamerlid Habtamu De Hoop stelt in een motie voor om de steun te verlengen. “De reizigersaantallen blijven de komende paar jaar waarschijnlijk nog onder het oude niveau zitten”. Dat heeft volgens De Hoop grote negatieve maatschappelijke consequenties, in het bijzonder voor landelijke gebieden.

In de motie verzoekt De Hoop de regering om de vervoersautoriteiten en vervoerders zekerheid te bieden zodat de huidige dienstregelingen overeind kunnen blijven vanaf 1 januari 2023. Over de motie van De Hoop moet nog gestemd worden.

Als voor het zomerreces geen duidelijk is over de regeling, dan zijn de vervoerders en vervoersautoriteiten genoodzaakt om bezuinigingen voor 2023 voor te bereiden met alle gevolgen van dien.

Auteur: Sander van Vliet, Redacteur OVPro

morenews

Liveblog OV-Congres ’22: ‘Voor de woningbouwopgave is een hoogwaardig OV noodzakelijk’

Aangepaste dienstregelingen, personeelstekort, thuiswerken en de spits afvlakken. Allemaal onderwerpen die worden besproken bij het OV-Congres op dinsdag 21 juni. Hoogleraren, bestuurders en vervoerders komen spreken over de urgente vraagstukken omtrent de OV-sector en hoe zij uit de crisis zijn gekomen. Volg in dit liveblog de laatste ontwikkelingen.

Niels van Oort: ‘Sommige reizigers zijn we gewoon structureel kwijt’

Nu de coronamaatregelen opgeheven zijn lijkt het logisch dat de OV-sector weer functioneert als voor de crisis: dat de reizigersaantallen weer zijn zoals vanouds. De reizigers zijn alleen nog niet terug en het OV heeft het moeilijk. Komt die reiziger überhaupt wel terug of moet het openbaar vervoer zich aanpassen?

Inge Dirkx over het verdwijnen van de spits: “De reiziger bepaalt of het gaat lukken”

Inge Dirkx, concessiemanager bij HTM personenvervoer, is een van de sprekers op het OV-congres van 21 juni. Een van de belangrijke onderwerpen die ze wil aanstippen is het afvlakken van de spits. Dat kan namelijk veel geld besparen en daardoor krijgt de reiziger meer waar voor zijn geld. “Het wordt voor de maatschappij beter omdat… Lees verder ›